Markkinointiteknologialla tarkoitetaan kaikki työkaluja ja ohjelmistoja, joita käytetään markkinoinnin taustalla. Niiden tavoitteena on luoda mahdollisimman pitkälle automatisoitu ja tehokas markkinointikoneisto, joka takaa yrityksen menestyksen.
Peliala on erittäin tiukkaan kilpailtu, mikä nostaa markkinoinnin tärkeään asemaan. Kilpailussa pärjääminen edellyttää tehokkaita strategioita, joilla varmistetaan näkyvyys. Markkinointiteknologioita hyödyntämällä haetaan uusia kävijöitä, mutta myös pidetään kiinni nykyisistä pelaajista.
Hakukoneoptimoinnin kautta näkyvyyttä
Hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että yrityksen sivut pyritään saamaan mahdollisimman näkyviksi hakukoneiden tuloksissa. Tämän kautta saadaan lisää asiakasvirtaa sivustolle, ja sen kautta myös mahdollisia uusia pelaajia.
Käytännössä optimointi tapahtuu tuottamalla sisältöä tai muokkaamalla jo olemassa olevaa sisältöä. Ilman SEO-työkaluja tuloksia tuova optimointi on kuitenkin vaikeaa tai jopa mahdotonta.
Optimoinnissa hyödynnetään yleensä useita eri työkaluja, joilla suoritetaan esimerkiksi avainsanatutkimusta. Sen kautta varmistetaan näkyvyys potentiaalisten asiakkaiden hakutuloksissa ja saadaan näin lisää liikennettä sivuille.
Pelialalla bonukset ovat tärkeä osa markkinointia
Nettikasinoilla myös erilaiset bonukset ovat nousseet tärkeiksi työkaluiksi markkinoinnissa. Niiden avulla saadaan uusia pelaajia kokeilemaan sivustoa, mutta varmistetaan myös pitkäkestoiset asiakassuhteet.
Moni uusi kasino tarjoaakin erityisen hyviä uuden pelaajan bonuksia, joilla erotutaan muista. Uusille pelaajille voidaan tarjota muun muassa ilmaiskierroksia ilman kierrätystä tai muita kierrätysvapaita bonuksia. Koska ne ovat edelleen harvinaisempi etu, erottuu niitä tarjoava casino muista.
Bonukset eivät kuitenkaan rajoitu pelkästään uusille pelaajille tarjottaviin. Niitä annetaan myös nykyisille pelaajille joko erityisten kampanjoiden kautta tai osana asiakkuusohjelmia.
Bonusohjelmien suunnittelussa hyödynnetään erilaisia teknologioita, joilla analysoidaan markkinoita ja kilpailijoita. Ohjelmaa suunnitellessa rakennetaan brändimielikuvaa bonusten määrän ja laadun osalta. Bonusohjelma voi olla myös pelillistävä, jolloin sivuilla vierailuun tulee uusi lisä kanta-asiakasohjelmassa etenemisen myötä.
Tekoäly mahdollistaa pelikokemuksen personoinnin
Pelialalla markkinoinnin apuvälineenä käytetään yhä useammin tekoälyä, jonka avulla voidaan analysoida myös isoja datamääriä. Nettikasinoilla sitä käytetään erityisesti pelikokemuksen personointiin, jolla taataan yksilöllinen pelikokemus jokaiselle.
Personoinnin kautta voidaan muokata sivusto kunkin pelaajan omien mieltymysten mukaan. Esimerkiksi tiettyjä kolikkopelejä pelaavan etusivulle nostetaan muita samatyyppisiä pelejä, joiden joukosta voi löytyä uusia suosikkeja. Pöytäpelien ystävälle sivusto voi näyttää erilaiselta, kun suosituimpien pelien kärkeen tuodaan erilaisia livepöytiä.
Tekoälyn avulla voidaan myös personoida bonukset. Sen tekeminen vaatii työkaluja ja teknologiaa, joka tunnistaa pelaajan mieltymykset sivuilla liikkuessa. Näin voidaan tarjota jokaiselle yksilöllisiä palkintoja ja bonuksia, jotka tulevat myös käyttöön.
Personointi tekee pelikokemuksesta erityisen hyvän. Yksilölliset bonukset kannustavat keskittämään ja omat suosikkipelit on helppo löytää valikoimasta. Lisäksi voidaan tehdä hyviä suosituksia peleistä, joita kannattaa aiemman pelaamisen perusteella kokeilla.
Sähköpostimarkkinointi tuo käyntejä sivustolle
Myös sähköpostimarkkinointi on edelleen tärkeä työkalu pelialan markkinoinnissa. Jos pelaaja ei ole hetkeen vieraillut sivuilla, voidaan sähköpostin kautta herätellä uutta vierailua. Sähköposti sopii myös hyvin esimerkiksi bonusten tarjoamiseen silloin, kun niitä halutaan myöntää ainoastaan rajatulle joukolle.
Tällöin tarjous voidaan lähettää sähköpostilla, ja sen lunastaminen onnistuu esimerkiksi linkin kautta tai bonuskoodia käyttämällä. Samalla voidaan seurata sitä, kuinka tehokas markkinointi oli.
Jos iso osa sähköpostin saajista tarttuu tarjoukseen, on markkinointi osattu kohdistaa oikealle ryhmälle. Koodin vähäinen käyttö on puolestaan merkki siitä, että kampanja on epäonnistunut tai kohdennettu väärille vastaanottajille.
Sähköpostin kautta voidaan markkinoida myös tulevia tapahtumia jo olemassa olevalle asiakaskunnalle. Näin pelaajat saavat tietoa esimerkiksi turnauksista, tapahtumista ja tulevista tarjouksista.
Analytiikka ja data markkinoinnin kulmakivinä
Kaikkien markkinointityökalujen perustana on datan kerääminen ja sen analysointi. Vain analysoimalla saadaan tietoa siitä, kuinka hyvin markkinoinnin eri osa-alueilla on onnistuttu. Samalla voidaan ottaa opiksi kaikesta niistä kampanjoista, jotka eivät ole toimineet odotetulla tavalla.
Myös analytiikkaan on kehitetty työkaluja, joiden kautta voidaan raportoida suoriutumista. Raporttien kautta osataan tehdä tietoisia päätöksiä siitä, mihin suuntaan seuraavaksi kuljetaan. Samalla nähdään myös markkinoinnin arvo ja se, kuinka paljon vastinetta taidolla suunnitelluille ja toteutetuille kampanjoille voidaan saada.
Markkinointi on menestyvän yrityksen perusta. Uudet teknologiat auttavat tehostamaan sitä ja tuovat sen kautta paremman tuoton markkinointiin käytetyille rahoille.