Uutiset

Sähkömoottoripyörien ja -Skoottereiden Hyvät ja Huonot Puolet

  • April 5, 2024
  • 0

Siirryttäessä uuteen sähköiseen aikakauteen Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus on suunnitellut kieltävänsä uusien bensiini- ja dieselkäyttöisten kaksi- ja kolmipyöräisten moottoripyörien myynnin vuoteen 2035 mennessä. Maailmanlaajuinen siirtyminen kohti maapallon suojelua ja

Sähkömoottoripyörien ja -Skoottereiden Hyvät ja Huonot Puolet

Siirryttäessä uuteen sähköiseen aikakauteen Yhdistyneen kuningaskunnan hallitus on suunnitellut kieltävänsä uusien bensiini- ja dieselkäyttöisten kaksi- ja kolmipyöräisten moottoripyörien myynnin vuoteen 2035 mennessä. Maailmanlaajuinen siirtyminen kohti maapallon suojelua ja päästöjen vähentämistä tarkoittaa, että sähkömoottoripyöristä ja -mopoista tulee tulevaisuuden pyörä.

Miltä tulevaisuuden pyörä sitten oikeastaan näyttää? Futuristisiin konsepteihin sisältyi yleensä outoja konsepteja ja eksentrisiä malleja, mutta todellisuudessa tulevaisuuden pyörä näyttää samalta kuin polttoainekäyttöinen menneisyytemme, sillä sähkömoottoripyörät jakavat samat suunnitteluperiaatteet kuin niiden bensiinikäyttöiset sisarukset.

Niissä on myös potkua kuin extra chili -pelissä, joka on samaan tapaan päivitetty ja tulisempi versio vanhasta ajasta, joka ei enää koskaan palaa. Tämä on niiden suurin etu.

Tässä blogissa aiomme tutkia sähkömoottoripyörien etuja ja haittoja – joten ilman sen kummempia puheita, mennäänkö asiaan? 

Sähkömoottoripyörien edut:

Koska sähkömoottoripyörät alkavat tehdä valtavia parannuksia ja teknisiä edistysaskeleita, sähkömoottoripyörän hankkimiseen liittyy nyt enemmän kuin koskaan etuja, kuten

Parempi ympäristön kannalta

Polttoaineen osalta on mielestäni sanomattakin selvää, että sähkömoottoripyörät ovat selvästi ympäristöystävällisempiä, varsinkin kun ne ladataan uusiutuvista lähteistä tuotetulla sähköllä.

Pienemmät huoltotarpeet

Tavalliset bensiinikäyttöiset moottoripyörät vaativat paljon enemmän liikkuvia osia saadakseen ne liikkeelle kuin sähköpyörät. Sähkömoottoripyörissä ei ole öljyä, sytytystulppia, ilmansuodattimia tai hammashihnoja, eikä monissa ole myöskään vaihdelaatikkoa tai kytkintä – suurimmat ylläpitokustannukset aiheutuvat renkaista ja jarruista.

Pitkän aikavälin säästöt

Sähkömoottoripyörän alkukustannukset ovat toki korkeammat kuin bensiinikäyttöisen pyörän, mutta pitkällä aikavälillä sähköpyörä saattaa säästää rahaa. Säästöä ei synny ainoastaan halvemmalla tankkauksella vaan mahdollisesti myös pienemmillä ylläpitokustannuksilla.

Hiljaisempi ajo

Jos sinua ei haittaa kovaääninen moottori, sähköpyörään siirtyminen voi olla juuri sinulle sopiva vaihtoehto. Monet sähkömoottoripyörät ovat käytännössä äänettömiä maanteillä, mutta tällä hetkellä harvinaisempia ovat sähkömoottoripyörät, jotka jättävät äänet pois, jotta muut tienkäyttäjät tietäisivät läsnäolostasi.

Helpompi ajaa aloittelijoille

Kuten aiemmin mainitsimme, sähkömoottoripyörissä ei ole vaihdelaatikkoa, joten sinun ei tarvitse vaihtaa vaihteita.

Jos olet tottunut vaihtamaan vaihteita ja ajamaan, voi kestää hetken tottua ajamiseen, mutta jos olet aloittelija, tämä saattaa olla yksi helpoimmista tavoista oppia ajamaan!
Helppo talvisäilytys

Jos olet satunnainen pyöräilijä, ymmärrät varmasti, miten tuskallista on laittaa pyörä talvisäilytykseen ja varmistaa, että pyörä on ajokunnossa, kun sää paranee. Sähköpyörän kanssa sinun ei tarvitse huolehtia näistä asioista – huolehdi vain siitä, että lataat akun ja säilytät pyörän turvallisessa ja kuivassa paikassa, ja olet valmis lähtemään liikkeelle, kun kesä koittaa.

Valtionavustukset auttavat hankinnassa

Jos päätät siirtyä sähköpyörän puolelle, sinua ilahduttaa tietää, että voit saada hieman apua valtionavustuksista. Plug-in-avustusta myönnetään enintään 150 puntaa mopojen ostamiseen ja 500 puntaa sähkömoottoripyörän ostamiseen edellyttäen, että ne maksavat enintään 10 000 puntaa.

*On syytä huomata, että plug-in-avustus päättyy vuonna 2023, joten ennen sähköpyörän tai -skootterin ostamista kannattaa tarkistaa, onko avustus vielä saatavilla.

Vältetään päästöverot- tai ilmansaastemaksut. Riippuen siitä, missä ajetaan, useissa kaupungeissa on suunnitteilla ilmansaastemaksuja, ja Suomi on ollut edelläkävijä Päästötavoitteiden osalta. Päästösäästöjen läpi ajavat bensiini- tai dieselmoottoripyörät, jotka eivät täytä Euro 3 -standardeja tai jotka on valmistettu ennen heinäkuuta 2007. Kun taas sähkömoottoripyörä, jonka päästöt ovat nolla, ei maksa penniäkään.

Enemmän vääntöä

Vaikka useimmat sähkömoottoripyörät eivät aja yli 90 km/h, niissä on älyttömästi vääntöä ja melko vaikuttava kiihtyvyys.

Sähköisten mallien valikoima kasvaa

Sähkömoottoripyörien kantama ei ole toistaiseksi missään nimessä täydellinen, mutta se paranee tasaisesti.

Jotkin valmistajat, kuten Maeving ja Super Soco, ovat luoneet moottoripyöriä, joissa on kaksi akkua, jotka eivät ainoastaan lisää kantamaa, vaan (strategiasta riippuen) tarkoittavat myös sitä, että voit halutessasi vaihtaa akkua, kun toinen akku on tyhjä, ja esimerkiksi jotkut jakelukuljettajat käyttävät tätä menetelmää.

Bensiinikuluja ei tarvitse ottaa huomioon

Viime kuukausina toinen asia, johon inflaatio on vaikuttanut, on ollut polttoainekustannukset. Kirjoitushetkellä Suomessa sähkömoottoripyörän tai -skootterin lataaminen maksaa tällä hetkellä noin 5 euron senttiä kilometriä kohden (perustuu 5,4 kWh:n akkukapasiteettiin).

Sähkö on siis huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin perinteinen fossiilinen polttoaine, jota myös kuluu suhteessa huomattavasti enemmän. Unohtamatta myöskään päästöpuolen etuja, joita sähköllä saadaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *